شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

فيديو. مرسي: ربما تكون اسرائيل وراء الانقلاب لاشعال الفوضى

فيديو. مرسي: ربما تكون اسرائيل وراء الانقلاب لاشعال الفوضى
أكد الرئيس محمد مرسي في التسجيل المسرب له أن ما يحدث في مصر حاليا بداية من الانقلاب مرورا بكل...

أكد الرئيس محمد مرسي في التسجيل المسرب له أن ما يحدث في مصر حاليا بداية من الانقلاب مرورا بكل الاحداث مهزلة تخدم اسرائيل وانه كان يخطط لامتلاك السلاح والغذاء والدواء فتصبح اسرائيل بلا قيمة.

 

وقال في نهاية حديثة بحسب تسجيل جريدة الوطن:"ودايما أسرائيل تدورلك على مصيبة تورطك وربما تثبت الأيام إنهم ورا المصيبة اللي احنا فيها دي ربما  لأن أنا معنديش يقين إني أتهم حد".

 

فقال:"لكن اللي احنا فيه ده يخدم اسرائيل طبعاً مصر تستقر وتنمو وتبقى قوية بأبنائها زي ما أنا كنت بقول عايزين ننتج غذاؤنا ودواؤنا وسلاحنا  بالثلاث حاجات دول  تبقى اسرائيل ملهاش قيمة لو مصر بقت كده  خالص  ملهاش قيمة خالص  إيه اسرائيل دي لكن طول ما مصر فيها قلق  طول ما اسرائيل بتستفيد  لأن إحنا بنضعف نفسنا من داخلنا ". 

 

وقال :"دي جريمة قانونية وانقلاب  وبالتالي رئيس الجمهورية اللي هو أنا طبقا لدستور البلاد  وما حدث ضربة للمؤسسة  ده بيقلب كل موازين المؤسسة  فاحنا في حالة انقلاب  أنا تمن بسيط لمستقبلكم  ويعلم الله سبحانه وتعالى إن أنا صادق في اللي أنا بقوله ".

 

وأضاف:"هذا الذي يحدث تعاني منه مصر كلها سببه الصراع اللي بينا وبين اسرائيل ذه مهزلة متى تعود مصر لمكانتها ويكون فيها فصل بين السلطات بجد ويكون فيها حرية وديمقراطية حقيقية ".

 

وأضاف:"مكتوب في جرنال إن ناس من العرب اللي ساكنين في القدس طلبوا من السلطات الإسرائئلية إنهم يطلقوا على شارع اسم رابعة والسلطات الإسرائليلة استجابتلهم  يعني اسرائيل فرحانة برابعة ولا زعلانة من رابعة ".

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023