شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

فيس بوك : سلاحف النينجا تؤمن إستفتاء الإنقلاب

فيس بوك : سلاحف النينجا تؤمن إستفتاء الإنقلاب
  موجة ساخرة قام بها، نشطاء مواقع التواصل الإجتماعي من...

 

موجة ساخرة قام بها، نشطاء مواقع التواصل الإجتماعي من الفيس بوك وتويتر على  صور القوات التي نشرها المتحدث العسكري على صفحته  لجانب من استعدادات القوات المسلحة لتأمين الاستفتاء.

 

وقال النشطاء، "هو جيش الإنقلاب إستعان بسلاحف النينجا لتأمين الإستفتاء اللي عمله ولا إيه", ورد عليه نبيل محمد"،لأ ده الجيش إتصل بفرقة جرينديزر للمساهمة في التأمين على إستفتائهم اللي هيمعملوه"

 

ومن بعض التعليقات :"هو السيسي باعتلنا فاندام يأمن الدستور ولا ايه ؟،:"السيسى جايب استاكوزا جامبو تأمن الاستفتاء،"ستاكوزا حجم كبير مسخرة السنين".

 

فيما سخر النشطاء من كلمة "داوريات بدلا من دوريات، التي وضعت على لافتة تشبه علبة أقراص "كونجيستال"، أمام القوات، وقال،:" هي "داوريات"و لا "دوريات"، الـ 50% لا دين لها، في إشارة لنسبة القبول في الكيات والمعاهد العسكري، والتي ظهرت في عدم إستطاعتهم كتابة كلمة صحيحة لغويا.

 

وقال آخرون، "دول لو عايزين يفهمونا انهم جهلة و50% مايعملوش كده"،"حلوة"داوريات" دى على ايامنا كان اسمها دوريات"، "البتاعة اللي مكتوب عليها داوريات التامين دي بغض النظر عن داوريات يعني شبه علبة الكونجستال"،"خد بالك انتا من علبة الكونجستال اللي في الاول دي".

 

 

 

 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020