شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أسواق الجيزة.. ارتفاع في الأسعار وسط دهشة البائعين

أسواق الجيزة.. ارتفاع في الأسعار وسط دهشة البائعين
"قالوا الأسعار هتنزل قبل رمضان والأسعار بتزيد كل يوم

"قالوا الأسعار هتنزل قبل رمضان والأسعار بتزيد كل يوم!!، يعني لا الحكومة عملالي تموين، وكمان رافعة الأسعار"، هكذا عبرت إحدى السيدات عن سخطها من ارتفاع الأسعار تزامنا مع اقتراب شهر رمضان.

وشهدت أسواق مدينة 6 أكتوبر والشيخ زايد، وأغلب مدن محافظة الجيزة، ارتفاع ملحوظا في الأسعار، كباقي أسواق الجمهورية، الأمر الذي أرجعه البائعون إلى الدولة، وأنه خارج عن إرادتهم، حيث أنهم يتفاجئون بارتفاع الأسعار ونزولها، دون مقدمات.


وعند سؤال الباعة عن أسباب ارتفاع الأسعار، قال (س.م): "عدم استقرار أوضاع البلد، وعدم مساعدة الفلاحين، وإعطائهم حقوقهم عشان يطلعوا الحصاد في مواعيده وبأسعار مناسبة، أكبر سبب لارتفاع الأسعار".

ومن جانبه، قال (م.ح): "البضاعة بتفضل عندي بالشهور بعد ما كانت بتخلص كل أسبوع وبشتري غيرها، وفي اليوم لو بعت 2 كيلو فاكهة يبقى رضى".


وعند سؤال بعض المواطنين رد (ع.د) قائلا: "الأسعار يوميا في ازدياد مش عارفين عيب من التجار ولا الفلاحين ولا الحكومة ولا إيه بالظبط، علشان أجيب أي خضراوات أو فاكهة على الأقل لازم 50 جنيه علشان أرجع البيت معايا مستلزماته".

وبدورها، قالت (س.م): "قالوا الأسعار هتنزل قبل رمضان والأسعار بتزيد كل يوم!!، يعني لا الحكومة عملالي تموين، وكمان رافعة الأسعار".



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية