شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أهالي المنوفية: أزمة البنزين عرض مستمر.. والحكومة “مش في دماغها”

أهالي المنوفية: أزمة البنزين عرض مستمر.. والحكومة “مش في دماغها”
يعاني أهالي محافظة المنوفية عدة أزمات، أحدها؛ أزمة البنزين والتي تضرب كل مراكز المنوفية منذ أكثر من 3 شهور متواصلة، وسط استياء من المواطنين، لتجاهل الحكومة لتلك الأزمة.

يعاني أهالي محافظة المنوفية، عدة أزمات، أحدها؛ أزمة البنزين التي تضرب كل مراكز المنوفية منذ أكثر من 3 شهور متواصلة، وسط استياء من المواطنين، لتجاهل الحكومة لتلك الأزمة.

تجولت شبكة “رصد” في مركز الشهداء، وعند دخولها لبنزينة مصر للبترول، أمام بنك مصر، رصدت طوابير طويلة من العربات بشكل يدل على الأزمة التي يعيشها مركز الشهداء ، إذ وصلت نسبة العجز بالمركز أكثر من 60% والسولار أكثر من 45 % – حسبما أكد أحد عمال البنزينة.

وقال أحمد ياسر، سائق، “من شهر فبراير2 وإحنا في أزمة بنزين، وكل فترة يقولوا لنا هتتحل قريباً ولكن مع الأسف بتزيد، أحياناً بروح السوق السوداء لو الوقت مايستحملش الطابور،  لكنها طبعا بتبيع بالضعف في الثمن بس مضطر هعمل إيه؟”.

وأضاف فتحي محمد، سائق، “المشكلة مش في البنزين بس، في السولار كمان، أنا ممكن اتعطل عن الشغل يومين علشان ألاقي سولار في البنزينة، غير الدور والأمتار في الطابور، والحكومة كل يوم توعد بالحل لكنها عمرها مابتوفي بكلامها أبدا”.

وقال سامي سعيد، أحد عمال البنزينة “المشكلة مش عندنا خالص، المشكلة في الكمية اللي بتوصل لنا، وكمان عدد السيارات اللي محتاجة بنزين يوميا، ضغط غير عادي مع شحنة متوسطة هي سبب الازمة”.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020