شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

اختلاط مياه الشرب بالصرف الصحي في محافظة الدقهلية

اختلاط مياه الشرب بالصرف الصحي في محافظة الدقهلية
اشتكى العديد من أهالي عزبة موسى وليسا الجمالية وعزبة الشهاوي ونور الدين التابعة لمركز الجمالية بمحافظة الدقهلية من اختلاط مياه الشرب بالصرف الصحي وذلك لفترة دامت لأكثر من عشرين يوما على التوالي

اشتكى العديد من أهالي عزبة موسى وليسا الجمالية وعزبة الشهاوي ونور الدين التابعة لمركز الجمالية بمحافظة الدقهلية من اختلاط مياه الشرب بالصرف الصحي وذلك لفترة دامت لأكثر من عشرين يوما على التوالي.

ويعاني الأهالي من كسور متكررة بماسورة مياه الشرب لأكثر من 6 مرات على التوالي بسب سوء رصف الطرق الرئيسية، مما يؤدي إلى خلطها بمياه الصرف الصحي مما يؤثر على حياة أطفالهم بسبب شرب مياه غير صالحة للاستخدام الآدمي وأكدوا أنهم عرضة لمرض الفشل الكلوي.

يقول السيد محسن: “المواطن جاب آخره والله مفيش حد عايز يشتغل أنا مش عارف أشرب مياه ولا حتى أغسل هدومي يرضي مين ده ربنا ياخد الحكومة والمجلس”.

وأكد أحمد خميس: “هناك العديد من الإصابات بالفشل الكلوي في قرية ليسا الجمالية، إحنا ناس غلابة وبنجيب لقمة العيش بالعافية، دلوقتي مش عارفين لا ناكل ولا نشرب ولا نروح الشغل”.

واختتمت أم سعيد: “روحنا لمجلس المدينة كتير أوي وماحدش عبرنا، إلا مرة جه عمل ماسورتين وانفجروا تاني يوم، إحنا عشان عايشين في قرى ماحدش يساعدنا، ربنا ياخدك يا سيسي إنت وحكومتك”.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020