شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

“رمضان” يشتري سيارتين بـ 10 ملايين جنيه و”الفيس”: صبح على مصر بجنيه

“رمضان” يشتري سيارتين بـ 10 ملايين جنيه و”الفيس”: صبح على مصر بجنيه
نشر الفنان محمد رمضان، صورتين على صفحته الشخصية عبر "فيس بوك" ، بجوار سيارتيه الجديدتين "لامبورجيني افنتادور" ، و"رولز رويس جوست"، وهما من أغلى الماركات العالمية، ما جعله محط غضب وسخرية من بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي.

نشر الفنان محمد رمضان، صورتين على صفحته الشخصية عبر “فيس بوك” ، بجوار سيارتيه الجديدتين “لامبورجيني افنتادور” ، و”رولز رويس جوست”، وهما من أغلى الماركات العالمية، ما جعله محط غضب وسخرية من بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي.

 

أعلن “رمضان” عن شرائه سيارة “لامبرجيني افنتادور ، التي تمتلك قوة  740 حصانا مع وزنها  الخفيف، وتحمل تلك السيارة لقب “أسرع سيارة لامبرجيني افنتادور في العالم”.

تعرف على مواصفاتها : 

تعد تلك السيارة ، أحدث سيارة رياضية سوبر من انتاج الشركة الايطالية لامبورجيني ، أطلقت لأول مرة عام 2011 وأطلق عليها اسم الثور الهائج ، بسبب سرعتها التي لا تضاهيها فيها اي سيارة في العالم .

زودت سيارة لمبرجيني افنتادور اس في بمحرك V12 سعة 6.5 لتر يولد قوة 740 حصان و 690 نيوتن.متر من عزم الدوران، لتتسارع السيارة من إلى 100 كم/س في 2.8 ثانية قبل أن تصل إلى سرعتها القصوى التي تبلغ 350 كم/س.

ذكر الموقع الرسمي للسيارة أن سعرها يتراوح بينن 399 دولار اميركي حتي 530 ألف ، أي ما يعادل 3 ملايين و527 ألف 585 جنيه و 4 ملايين و680ألف 225 جنيه مصري.

سعر سيارة لامبورجينى افنتادور - سعر لمبورغيني افنتادور - وكالة الغسان - لمبرجيني افنتادور

سعر سيارة لامبورجينى افنتادور - سعر لمبورغيني افنتادور - وكالة الغسان - لمبرجيني افنتادور

نشر ” رمضان ” صورته بجانب سيارة ” رولز رويس جوست ” ، من انتاج شركة ” رولز رويس ” وتعد تلك السيارة الأعلي رفاهية و الأغلي ثمنا بين السيارات الانجليزية الصنع .

تعرف علي مواصفاتها :

المحرك : 12 اسطوانة سعة 6.6 لتر يولد قوة 563 حصان 
ناقل الحركة : ZF ـ 8 سرعات
التسارع من 0 الى 100 كم خلال ” 4.7 ثوان
السرعة القصوى : 250 كم بالساعة
سعة خزان الوقود: 82.5 لتر
معدل استهلاك الوقود : 9.6 لكل 100كم 

سعرها : يقدر بحوالي 5 ملايين جنيه مصري 
 

– جاءت بعض التعليقات:

– KHALID :” تخيل إنت ، إن في بلادنا البائسة هذه واحد زيك مقضيها أفلام و مسلسلات سبرسة و بلطجة و قذارة يجيب افينتادور و يقول انها المفضله بالنسبه اله رغم انه ممكن ميكونش عارف افينتادور ده معناه ايه ،و ناس تانية اتنفخت سنين و طلعوا مهندسين و هو في نفس سنك تقريبا نفسه يلاقي شغل في مكان كويس و يقسط لانوس حتي ، مش عارف جت ازاي كده و انت اللي بتهدم و هما اللي بيبنوا و يحلوا …”
 

– عبد الرحمن : ” واحد صاحبنا جاب فيات 128 موديل 79 مفهاش كلاكس ولا فرامل وكان بيطلع رجله يكسح في الأرض عشان يوقفها  ، وكل ما يجيله شوية برد يقول أكيد عين عشان العربية “

-aHMED :” اولا ربنا يزيدك من نعيمه، بس ليا تعليق ويرجوا ان تتقبل كلامي.. العربيتين دول بحوالي 10 مليون جنيه وانت بتقول انك بتحب تشارك الناس فرحتك..الناس كانت هتفرح بيك اكتر لو بالفلوس دي فتحت جمعية خيرية وتساعد فيها الناس الغلابة ومش لاقية العيش الحاف تأكله لعياله ، ده فيه رجاله بينتحروا علشان مش لاقين شغل ب1500 جنيه.. وكام ارمله مش لاقيه اي دخل ليها ولعيالها الايتام. …”

-شيتوس :” ماشي يانجم متنساش تصبح علي مصر بجنيه بقي  ، ولا الغلابه المطحونين اللي مش لاقيين ياكو هما اللي يصبحو بجنيه وحضراتكو تقعدو في كامبوند وتركب عربيات والله ماعرف اكتب اسمها اصلا ..”

– وعد :” انت فرحان اوى بالعربيتين وناس مش لقيه اللقمه الحاف وناس مش عارفه تجيب عجلة، وناس بتموت من الشمس والحر ربنا يسامحك انت واللى زيك العيب على الناس اللى خلتك كده “



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023