شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي: أنا إنسان مسالم وطيع مع القدر.. لكن مقاتل حين يفرض عليا القتال

قال عبد الفتاح السيسي إن الأفكار تطرح لكي تأكل الناس بعضها، وبالنسبة لي فأنا طيع مع القدر، والذي حدث في التاريخ كان قدر، وأنا إنسان مسالم ومقاتل حين يفرض عليا القتال.

جاء ذلك في معرض رده على مواطنة كردية، خلال جلسة السيسي اليوم في منتدى شباب العالم، على هامش المنتدى المقام حاليا في شرم الشيخ، والتي قالت إنها تعيش في أقلية ولديها تاريخ عميق من الحزن.

وأوضحت الفتاة الكردية أنها رأت كراهية في كثير من العالم، لافته إلى أنها لا تعرف ما هو مستقبلها.

وأضاف: «لدي مقاربة مختلفة تعتمد على العمل والسلام، هويتي محدش يقدر ياخدها مني، بدليل أنه بعد كل هذه الأعوام تتحدثي عن الحقوق، لو كانت راحت، كانت الإجراءات اللي اتاخدت طمست الحقوق».

وتابع: «أنا إنسان مسالم، لكن مقاتل حين يفرض عليا القتال،  أنا طيع مع القدر، واللي حصل في التاريخ كان قدر، خلوا عملكم كله بناء وتنمية لا الهوية هتتاخد ولا هتطمس، تصوري لو كل الاقتتال موجود عشان البناء مثلا، ولو كل الغضب والرفض تحول لطاقة عمل وبناء وتعمير».

وأضاف: «الأفكار بتطرح عشان الأمم تاكل بعضها، الإرهاب كفكرة اتعمل عشان تتحول لدول صغيرة تقاتل بعضها، الإرهاب في مصر بيعجز طاقة الحركة في مصر، لكن لن ينجح، مفيش مشروع يقدر ينجح قائم على الخراب».​

وقال: «أتمنى من المحافظين والوزراء أن يعطوا الفرصة للجيل الجديد من الشباب، واللي عايز يزاحمني يزاحمني.. أنا كده كده هسيب مكاني»، مضيفا: «جهزوا الجيل الجديد ولا تحجبوا عنه الخبرة والمعلومات وندرب ونؤهل الشباب تحت السيطرة».

وتابع السيسي: «اتكلموا وقولوا ما شئتم ولكن خلوا الكلام موضوعي، اللي عايز يزاحمني فيها إيه يزاحمني»، مضيفا: «يجب العمل على تمكين الشباب بصفة عامة وتقوية الأحزاب».


X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية